راهنما

راهنمای خرید ساز تنبور

خرید تنبور

تنبور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است که از دستهٔ سازهای مضرابی است. این ساز معمولا از چوب توت ساخته می‌شود و دارای یک دسته و سر کاسه ای شکل است.  تنبور، صدایی ملایم و دلنشین تولید می‌شود که اغلب در موسیقی سنتی ایران به‌کار می‌رود.

سر کاسه ای تنبور ممکن است به شکل یک تکه ای و یا چند تکه ای باشد. طول این ساز بین 70 تا 80 سانتیمتر و دارای 3 سیم است دارای 14 پرده یا دستان و فاقد ربع پرده است. از این ساز به عنوان کهن ترین ساز زخمه ای یاد می کنند. و قدمت آن را بین 5 تا 6 هراز سال می دانند و در طول تاریخ، تنبور در مختلف فرهنگ‌ها و اقوامی که با ایران در ارتباط بوده‌اند، تأثیرگذار بوده است و به عنوان یکی از نمادهای موسیقی ایرانی شناخته می‌شود.

انواع ساز تنبور

  • کاسه یکپارچه

این نوع از تنبور از چوب یکپارچه ساخته می شود و به آن کشکولی نیز گفته می شود . ساحت این ن.ع تنبور بسیار مشکل زمانبر و نیازمند تجربه است و بسیاری از تنبورهای قدیمی به این روش ساخته می شده.

  • کاسه چمنی

در ساخت این نوع تنبور از تعداد 7 تا 10 تکه چوب استفاده می شود. ساخت این نوع تنبور دارای قدمت کمتری است و خود این نوع نیز به چند صورت ساحته می شود . معمولا کاسه این نوع نیز از چوب توت ساخته می شود و دسته آن با چوب توت گردو و یا چنار نیز ساحته می شود. صفحه ی روی ساز از چوب گردو ساخته می شود و دارای 7 تا 12 سوراخ است که باعث ارتعاش بهتر صدای ساز می شود.

نکات مهم برای خرید تنبور

  • شکل ظاهری ساز

هنگام خرید ساز تنبور به بافت و نوع چوب دقت کنید برای مثال اگر چوب توت است باید رنگ روی چوب متمایل به زرد و رنگ داحلی ان قهوه ای باشد.

  • عدم ترک و انحنای غیر عادی

توجه داشته باشید ساز عاری از هرگونه ترک و یا انحنای غیر عادی باشد و یا اثار تعمیر و شکستگی روی آن نباشد

  • از جنس دسته و مرغوب بودن آن اطمینان حتصل کنید و به محل اتصال دسته به ساز دقت کنید معمولا دسته از چوب گردو ساخته می شود که دارای بافت مشخصی می باشد.
  • سطح روی ساز تنبور بهتر است که کاملا صاف و سیقلی و بدون منبت و کنده کاری باشد تا صدای آن شفاف و رسا باشد.
  • گوشی های ساز تنبور

تنبور دارای 4 گوشی می باشد از سالم بودن گوشی ها مطمئن شوید و با چرخاندن به چپ و راست از دقت کنید که لقی نداشته باشد

  • خرک ساز تنبور

حرک ساز از چوب های محکم مانند گردو و شمشاد ساخته می شود به محل قرارگیری خرک دقت فرمایید زیرا خرم تاثیر زیادی در صدا دارد.

قیمت تنبور

فروشگاه آلات موسیقی اورنگ با دارا  بودن استادانی متخصص و مجرب و سال ها تجربه در فروش و تعمیر انواع تنبور در خدمت مشتریان عزیز می باشد . جهت دیدن انواع تنبور و استعلام قیمت به روز لطفا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *