دسته‌بندی نشده

معرفی و راهنمای خرید ساز نی

ساز نی چیست ؟

ساز نی از سازهای بادی ایرانی است، که معمولا از 6 گره و هفت بند تشکیل شده است به همین دلیل به آن هفت بند نیز گفته می شود. این ساز جز سازهای بی زبانه می باشد که با دمیدن هوا از دهان درون آن باعث تولید صدا می شود . ساز نی قابل کوک نمی باشد. از ساز نی معمولا به صورت تک نوازی استفاده می شود. انواع مختلف ساز دارای قطرهای بین 5/1 تا 3  سانتی متر و همچنین طولی بین حدودا 30 تا 70 سانتی متر می باشند.

وسعت صدای ساز نی به 4 منطقه ی صوتی بم و بم نرم، صدای اوج، صدای غیث و ذیل یا پس غیث تقسیم بندی می شود.

انواع ساز نی

نی کوتاه:

ازین ساز معمولا جهت نوازندگی موسیقی های محلی استفاده می شود. قطر این ساز کمی بیشتر از سایر نی هاست . نوازنده با دورگه کردن صدای خود باعث نواحتن نی می شود.

نی بلند :

همانطور که از اسم آن پیداست بلند ترین نوع نی است که بلندای آن به 70 تا 80 سانتیمتر می رسد. این نوع نی صدایی بم دارد و تعداد سوراخ های آن 5 عدد است و بیشتر در مناطق جنوب ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

نی هفت بند:

این نی همانطور که از نامش پیداست دارای 7 بند است و پدید آورنده ی این نوع ساحتار را استاد کسائی می دانند.

دوزله:

این نوع ساز بیشتر در عشایر ایران رواج دارد . و از دو لوله ی مسی که سوراخ هایی در ان تعبیه شده است تشکیل شده است. و سوراخ های آن در کنار هم قرار دارند.

قره نی:

این ساز از آبنوس ،چوب و یا فلز ساخته می شود. در سایر کشورها کلارینت نیز نامیده می شود. برای نواختن فواصل موسیقی شرقی نیز از آن استفاده می شود.

راهنمای خرید ساز نی

ساز نی معمولا نیازی به شناحت برند و مارک خاصی ندارد باید توجه داشته باشید عاری از هرگونه مواد اضافی مانند چسب ها باشد.

به گره ها و بند های نی نیز باید توجه کنید که به خوبی به سر و ته نی  متصل شده باشند. فاصله ی بند ششم نی تا دم آن نباید کمتر از 30 سانتیمتر باشد.

نی باید مستفیم باشد و تاب نداشته باشد .

ساز نی در ساخت آن علاوه بر گیاه نی، میتواند از استخوان استفاده شود که در این صورت کیفیت بالاتری نسبت به مدل های دیگر این ساز دارد؛ در نتیجه هنگام خرید بهتر است سازی تهیه کنید که در ساخت آن از استخوان نیز استفاده شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *