دسته‌بندی نشده, معرفی

معرفی ساز تنبک

تنبک حلمی

تنبک یک نوع ساز موسیقی ایرانی است که در خانوادهٔ سازهای ضربی قرار می‌گیرد. این ساز تاریخچه‌ای باستانی در ایران دارد و به عنوان یکی از سازهای مهم و معروف موسیقی ایران شناخته می‌شود. تنبک استوانه ای معمولا چوبی است که با پوست پوشیده شده و با دست نواخته می شود.

تمبک[۱] (تنبک، دمبک، دندونک و ضَرب) یکی از سازهای کوبه‌ای ایرانی است. این ساز پوستی، از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام‌شکل محسوب می‌شود. ویکی پدیا

ساختار تنبک

  1. دهانه تنبک 
  2. پوست
  3. تنه
  4. گلویی یا نفیر
  5. دهانه کوچک

انواع تنبک

تنبک یک تکه:

ساخت این تنبک همانطور که از نام آن پیداست به علت یک تکه بودن سخت است و کمیاب تر است.

تنبک چند تکه:

تنبک چند تکه از قطعات مختلف تشکیل می شود و به دلیل سهولت در ساخت امروزه بیشتر استفاده می شود.

تنبک فلزی یا فایبری :

این نوع تنبک از چوب ساخته نشده و در واقع نسل مدرن تنبک است و به دلیل استفاده نشدن از چوب دارای کیفیت پایین تر صداست.

نحوه نواختن تنبک

تنبک از ستزهای کوبه ای است که با استفاده از دو ذست نواخته می شود. تنبک را معمولا به صرت تک نواری همنوازی و همرته با سازهای دیگر می نوازند. پایه نواختن تنبک معمولا به صورت ریتم نوازی است و نقش مهمی در ضربات قطعات موسیقی دارد.

نت ها در تنبک شامل علامت ها کشش ها و سکوت هاست وتنبک چیزی حدود 250 علامت مختلف دارد که هر کدام آوا و نحوه ی نواختن منحصر به فردی دارد. سبک نت خوانی در تنبک به شکل تک خط و سه خط می باشد. و ریتم ها به شکل ساده و ترکیبی و ریتم های لنگ می باشد.

راهنمای خرید تنبک

پوست تنبک هر چه کهنه تر باشد ارتعاش صدای بهتری دارد . و ضخامت پوست تنبک نیز بر روی جیغ یا بم بودن صدای آن تاتیر گذار است. مرغوب بودن چوب تنبک نیز ایتم بسیار مهمی است نقش و منبت کاری روی چوب معمولا تاثیر منفی روی صدای تنبک می گذارد برای تنبک های یک تکه چوب گردو و نارون گزینه ی خوبی است و برای تنبک های چمد تکه چوب توت و زبان گنجشک مناسب است. جهت دریافت راهنمایی بیشتر لطفا با کارشناسان اوزنگ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *